Adatok
A Tantárgybejelentőben megadott hivatalos adatok az alábbi tanévre: 2023-2024
Tantárgyfelelős
-
Dr. Péczely László Zoltán
egyetemi docens,
Élettani Intézet
Óraszámok/félév
előadás: 12 óra
gyakorlat: 0 óra
szeminárium: 0 óra
összesen: 12 óra
Tárgyadatok
- Kód: OOF-GD2-T
- 1 kredit
- Általános orvos
- Fakultatív modul
- Tavaszi
Nincs
Kurzus létszámkorlát
min. 5 fő – max. 15 fő
Campus kurzusként elérhető 5 fő számára. Campus-karok: ÁOK
Tematika
A kurzus célja, hogy megismertesse a hallgatókat az emberi gondolkodás alapvető törvényeivel, komplexitásával. A kurzus során holisztikus megközelítést alkalmazva, a filozófia, matematika, idegtudomány eszközei és eredményei segítségével vizsgáljuk meg a kapcsolódó problémákat, hogy miként lehetséges a helyes következtetés és a megismerés. Az emberi gondolkodás alapja a hasonlóság, az analógia, ezen alapul az orvostudományban a differenciáldiagnózis, valamint a differenciálterápia fogalma is. Mind a klinikai gyakorlatban, mind a kutatásban nagyon fontos a helyes következtetés, az adatok megfelelő értelmezése, hogy lehetővé váljon a tudomány talán legfőbb célja, a sikeres predikció.
A második félévben összehasonlítjuk a mesterséges és a biológiai hálózatokat, illetve a hozzájuk kapcsolódó tanulási folyamatokat. Megvizsgáljuk az elme-agy problémát, hogy az agy, mint biológiai objektum, illetve a gondolkodás milyen kapcsolatban állhatnak egymással. Röviden foglalkozunk az alapvető kognitív képességekkel, amelyek a gondolkodási, megismerési folyamatok alapját képezik, illetve a biológiai rendszerek adaptációs, valamint tanulási képességeivel. A félév végén röviden kitérünk a nem- tudományos gondolkodás és a művészetek kapcsolatára.
Előadások
- 1. Elme-agy probléma. - Dr. Péczely László Zoltán
- 2. Hierarchikusan egymásba ágyazott rendszerek. - Dr. Péczely László Zoltán
- 3. Adaptáció: szabályozás és tanulás. - Dr. Péczely László Zoltán
- 4. Hasonlóságok és különbségek a biológiai és mesterséges hálózatok között. - Dr. Péczely László Zoltán
- 5. A kognitív funkciók: észlelés, figyelem, döntéshozatal, stratégia, emlékezet, gondolkodás, - Dr. Péczely László Zoltán
- 6. Tanulás biológiai rendszerekben I. - Dr. Péczely László Zoltán
- 7. Tanulás biológiai rendszerekben II. - Dr. Péczely László Zoltán
- 8. A kognitív funkciók neurális hálózatmodelljeinek biológiai korlátai. - Dr. Péczely László Zoltán
- 9. Algoritmusok, véletlenszerűség és predikció. - Dr. Péczely László Zoltán
- 10. Predikció és az agy. - Dr. Péczely László Zoltán
- 11. Csak a tudományos gondolkodás lehetséges? A gondolkodás mint poézis. - Dr. Péczely László Zoltán
- 12. Gondolkodás és művészet. - Dr. Péczely László Zoltán
Gyakorlatok
Szemináriumok
A tananyag elsajátításához szükséges segédanyagok
Kötelező irodalom
Saját oktatási anyag
előadásdiák
Jegyzet
Ajánlott irodalom
Peter Norvig, Stuart J. Russell: MI modern megközelítésben
A félév elfogadásának feltételei
Legfeljebb 25 % hiányzás megengedett
Félévközi ellenőrzések
Szóbeli beszámoló a kurzus végén.
Távolmaradás pótlásának lehetőségei
nem szükséges
Vizsgakérdések
Megegyeznek az előadás témákkal.